Les xarxes socials digitals com a lloc de sociabilitat: reflexions a partir d’una recerca etnogràfica amb joves
Paraules clau:
pràctiques de sociabilitat, presentació de si mateix, categories socials, visibilitat, FacebookResum
L’objectiu de l’article és el presentar resultats preliminars d’una recerca etnogràfica realitzada amb homes joves amb experiències migratòries i, específicament, analitzar les pràctiques de sociabilitat i de presentació de si mateixos a la xarxa social Facebook. Trencant amb la idea de separació entre offline i online als entorns de les seves vides quotidianes, em centro en la relació entre aquestes pràctiques de sociabilitat i els processos estigmatitzants que experimenten per ser etiquetats com a “casos de fracàs escolar” i “immigrants”. L’anàlisi del material empíric apunta que hi ha una producció de lloc a Facebook que, tot i articulat amb la resta d’espais quotidians, té característiques específiques, on la recerca de visibilitat i respecte són un aspecte central, com ja s’ha mostrat en recerques que no inclouen els contextos de relació connectats a internet. També han resultat importants les pràctiques d’imaginació en relació amb dimensions espai temporals entre un “aquí” i un “allà” imaginat –el lloc de naixement–, així com un passat, un dia a dia en el present i unes aspiracions per al futur.