Sentir, imaginar, confiar: la imatge com a experiència encarnada de valoració visual
DOI:
https://doi.org/10.56247/qua.560Paraules clau:
Antropologia visual, confiança visual, cognició encarnada, afecte, imaginació, fotografia documentalResum
Aquest article explora la valoració visual com una pràctica afectiva, imaginativa i situada, a partir de l’estudi de la fotografia documental en contextos de creació i recepció. Basant-se en una etnografia multisituada que inclou el treball amb fotògrafs documentals, grups focals amb adolescents i observacions d’audiències en festivals, s’argumenta que la confiança visual no és una resposta objectiva davant d’una imatge, sinó una pràctica encarnada: un procés relacional en què cos, emoció i imaginació intervenen en la construcció de sentit. Inspirant-se en autors com Elizabeth Edwards, Andrea Soto Calderón, W.J.T. Mitchell, Deborah Poole i Georges Didi-Huberman, l’article defensa que les imatges no només representen, sinó que actuen com a presències actives que afecten i interpel·len. Les fotografies toquen, commouen i generen dubte, obrint espais d’interpretació més enllà de l’evidència visual. En un context marcat per la desinformació i la proliferació d’imatges generades per intel·ligència artificial, es proposa repensar la confiança visual com una pràctica sensible i inventiva, capaç d’articular vincles de percepció, afecte i pensament crític. El treball, inscrit en el projecte europeu Visual Trust, defensa una antropologia visual encarnada, ètica i imaginativa, atenta a la dimensió relacional i política de la mirada.
Descàrregues
Global Statistics ℹ️
|
71
Views
|
25
Downloads
|
|
96
Total
|
|
Referències
Ardèvol, E. (2001). Imatge i coneixement antropològic. Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura, (27), 0043-64.
Barthes, R. (1990). Camera Lúcida. Nota sobre la fotografía. Paidós Comunicación.
Baudrillard, J. (1978). Cultura y simulacro. Editorial Kairós SA.
Benjamin, W. (1969). Illuminations (H. Arendt, Ed.; H. Zohn, Trans.). New York: Shocken.
Benjamin, W. (1999). The arcades project (R. Tiedemann, Ed.; H. Eiland & K. McLaughlin, Trans.). Harvard University Press.
Benjamin, W. (2009). The origin of German tragic drama. Verso books. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11smnr3.11
Berger, J. (2008). Modos de ver. Editorial GG.
Bernal Pérez, A., & Newton, J. (2024, 22 de maig). The paths of photographic images: Institutions and regimes of evidence [Sessió coorganitzada]. III International Conference Visual Trust: On Image-Intensification, Facultat de Geografia i Història, Universitat de Barcelona.
Bernal Pérez, A. (2025a). La confiança visual com a pràctica afectiva i imaginativa. [Vídeo]. Vimeo. https://vimeo.com/1098439429#t=0
Bernal Pérez, A. (2025b). The will to see: The documentary photographer as a mediator and the issue of trust (pp 130-143). A House of European History (HEH) (Ed.), Exhibition catalogue: Presence of the Past. A European Album. Directorate-General for Communication, European Parliament. https://historia.europa.eu/system/files/2025-04/Exhibition_Catalogue_2025.pdf
Canals, R. (2020). Visual Trust. Reliability, Accountability and Forgery in Religious, Scientific and Social Images. Anthrovision. Vaneasa Online Journal, (8.1). https://journals.openedition.org/anthrovision/6945 DOI: https://doi.org/10.4000/anthrovision.6945
R. (2023). La imatge que mai no acaba. Un viatge per l’antropologia visual, des del cinema etnogràfic fins a la intel·ligència artificial. Gedisa.
Chouliaraki, L. (2006). The spectatorship of suffering. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446220658
Craig, A. D. (2009). How do you feel—now? The anterior insula and human awareness. Nature Reviews Neuroscience, 10(1), 59–70. https://doi.org/10.1038/nrn2555 DOI: https://doi.org/10.1038/nrn2555
Damasio, A. R. (1994). Descartes’ error: Emotion, reason, and the human brain. Putnam.
Debord, G. (2005). La sociedad del espectáculo. Pre-textos.
De Gelder, B., Snyder, J., Greve, D., Gerard, G., & Hadjikhani, N. (2004). Fear fosters flight: A mechanism for fear contagion when perceiving emotion expressed by a whole body. DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.0407042101
Proceedings of the National Academy of Sciences, 101(47), 16701–16706. https://doi.org/10.1073/pnas.0407042101
Deleuze, G., & Guattari, F. (1972). L’anti-oedipe. Les Éditions de Minuit.
Deleuze, G. (1983). Cinéma 1. L’image-mouvement. Les Éditions de Minuit.
Didi-Huberman, G. (1997). Lo que vemos, lo que nos mira. Manantial.
Didi-Huberman, G. (2005). Confronting images. The Pennsylvania State University Press.
Didi-Huberman, G. (2013). Cuando las imágenes toman posición. A. Machado Libros S. A.
Edwards, E. (2001). Raw Stories. Photographs, anthropology and museums. Berg Publishers.
Fisher, M. (2016). Realismo capitalista. Caja Negra Editora.
Fontcuberta, J. (1997). El beso de Judas: Fotografía y verdad. Editorial Gustavo Gili.
Franklin, S. (2016). The documentary impulse. Phaidon Press Limited
Fried, M. (1980). Theatricality and Absortion: Painting and Beholder in the Age of Diderot. The University of Chicago Press.
Gibson, J. J. (1979/2015). The ecological approach to visual perception. Psychology Press Classic Editions DOI: https://doi.org/10.4324/9781315740218
Good, J., & Lowe, P. (2020). Understanding photojournalism. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003104049
Lorenzo, B. (2025). Entrevista personal amb Amanda Bernal Pérez. Comunicació interna, inèdita.
Lyotard, J. (1993). Libidinal economy. Indiana Univeristy Press. DOI: https://doi.org/10.2979/2211.0
MacDougall, D. (2005). The Corporeal Image: Film, Ethnography, and the Senses. Princeton University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400831562
Maison Européenne de la Photographie. (2025, setembre 25). Entre documentaire et fiction, réinventer les formes du photojournalisme: Conférence de Cristina De Middel [Conferència]. París, França. https://www.mep-fr.org/event/entre-documentaireet-fiction-reinventer-les-formes-du-photojournalisme-conference-de-cristina-de-middel/
Merleau-Ponty, M. (1945/2012). Phenomenology of perception (D. A. Landes, Trans.). Routledge. (Obra original publicada el 1945). DOI: https://doi.org/10.4324/9780203720714
Mitchell, W. (2005). What do pictures want?: The lives and loves of images. University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226245904.001.0001
Murphy, S. T., & Zajonc, R. B. (1993). Affect, cognition, and awareness: Affective priming with optimal and suboptimal stimulus exposures. Journal of Personality and Social Psychology, 64(5), 723–739. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.64.5.723
Newton, J. (2001). The burden of visual truth: The role of photojournalism in mediating reality. Routledge.
Niedenthal, P. M. (2007). Embodying emotion. Science, 316(5827), 1002–1005. https://doi.org/10.1126/science.1136930 DOI: https://doi.org/10.1126/science.1136930
Poole, D. (1997). Vision, race, modernity. A visual economy of the andean image world. Princeton University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9780691234649
Ramachandran, V. S., & Hirstein, W. (1999). The science of art: A neurological theory of aesthetic experience. Journal of Consciousness Studies, 6(6–7), 15–51.
Scolari, C. A. (2019, juliol 17). No hi ha nadius digitals, els adolescents adquireixen les seves habilitats digitals a través de l’aprenentatge informal. Universitat Pompeu Fabra. https://www.upf.edu/recercaupf/-/asset_publisher/RVNxhLpxnc9g/content/no-hi-ha-nadius-digitals-els-adolescents-adquireixen-les-seves-habilitats-digitals-a-traves-de-l-aprenentatge-informal/10193?utm_source=chatgpt.com
Simon, H.A. (2013). Administrative behavior (4th ed.). Simon and Schuster. (Treball original publicat el 1947).
Sontag, S. (2011). Ante el dolor de los demás. DEBOLSILLO.
Soto Calderón, A. (2020). La performatividad de las imágenes. Metales Pesados. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv18dvtv9
Soto Calderón, A. (2022). Imaginación material. Metales Pesados. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2xn168h
Soto Calderón, A. (2025, 17, 18 i 19 de juny). El dinamisme de les imatges. Seminari “Imaginació i intuïció” i “Simulacre i fantasma” dins del cicle “El dinamisme de les imatges”, La Virreina Centre de la Imatge, Barcelona.
Tarkovski, A. (1996). Esculpir en el tiempo. (Rialp).
Torres, N. (2025). Entrevista personal amb Amanda Bernal Pérez. Comunicació interna, inèdita.
Varela Francisco, J., Evan, T., & Eleanor, R. (1991). The embodied mind: Cognitive science and human experience. MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/6730.001.0001
Zeki, S. (1999). Inner vision: An exploration of art and the brain. Oxford University Press.
Descàrregues
Publicades
Com citar
Número
Secció
Llicència
Drets d'autor (c) 2025 Quaderns de l'Institut Català d'Antropologia

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
(CC BY-NC-SA 4.0)
Dades de finançament
-
European Research Council
Números de la subvenció 101002897;European Union’s Horizon 2020 Research and Innovation Program;ERC Visual Trust: Reliability, Accountability, and Forgery in Scientific, Religious, and Social Images

