Sentir, imaginar, confiar: la imatge com a experiència encarnada de valoració visual

Autors/ores

  • Amanda Bernal Pérez PhD Candidate ERC-Consolidator Grant: Visual Trust. Reliability, accountability and forgery in scientific, religious and social images (2021-2026) https://orcid.org/0009-0007-9148-4029

DOI:

https://doi.org/10.56247/qua.560

Paraules clau:

Antropologia visual, confiança visual, cognició encarnada, afecte, imaginació, fotografia documental

Resum

Aquest article explora la valoració visual com una pràctica afectiva, imaginativa i situada, a partir de l’estudi de la fotografia documental en contextos de creació i recepció. Basant-se en una etnografia multisituada que inclou el treball amb fotògrafs documentals, grups focals amb adolescents i observacions d’audiències en festivals, s’argumenta que la confiança visual no és una resposta objectiva davant d’una imatge, sinó una pràctica encarnada: un procés relacional en què cos, emoció i imaginació intervenen en la construcció de sentit. Inspirant-se en autors com Elizabeth Edwards, Andrea Soto Calderón, W.J.T. Mitchell, Deborah Poole i Georges Didi-Huberman, l’article defensa que les imatges no només representen, sinó que actuen com a presències actives que afecten i interpel·len. Les fotografies toquen, commouen i generen dubte, obrint espais d’interpretació més enllà de l’evidència visual. En un context marcat per la desinformació i la proliferació d’imatges generades per intel·ligència artificial, es proposa repensar la confiança visual com una pràctica sensible i inventiva, capaç d’articular vincles de percepció, afecte i pensament crític. El treball, inscrit en el projecte europeu Visual Trust, defensa una antropologia visual encarnada, ètica i imaginativa, atenta a la dimensió relacional i política de la mirada.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
71
Views
25
Downloads
96
Total
Downloads by format:
PDF (English) 12 PDF 13

Referències

Ardèvol, E. (2001). Imatge i coneixement antropològic. Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura, (27), 0043-64.

Barthes, R. (1990). Camera Lúcida. Nota sobre la fotografía. Paidós Comunicación.

Baudrillard, J. (1978). Cultura y simulacro. Editorial Kairós SA.

Benjamin, W. (1969). Illuminations (H. Arendt, Ed.; H. Zohn, Trans.). New York: Shocken.

Benjamin, W. (1999). The arcades project (R. Tiedemann, Ed.; H. Eiland & K. McLaughlin, Trans.). Harvard University Press.

Benjamin, W. (2009). The origin of German tragic drama. Verso books. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11smnr3.11

Berger, J. (2008). Modos de ver. Editorial GG.

Bernal Pérez, A., & Newton, J. (2024, 22 de maig). The paths of photographic images: Institutions and regimes of evidence [Sessió coorganitzada]. III International Conference Visual Trust: On Image-Intensification, Facultat de Geografia i Història, Universitat de Barcelona.

Bernal Pérez, A. (2025a). La confiança visual com a pràctica afectiva i imaginativa. [Vídeo]. Vimeo. https://vimeo.com/1098439429#t=0

Bernal Pérez, A. (2025b). The will to see: The documentary photographer as a mediator and the issue of trust (pp 130-143). A House of European History (HEH) (Ed.), Exhibition catalogue: Presence of the Past. A European Album. Directorate-General for Communication, European Parliament. https://historia.europa.eu/system/files/2025-04/Exhibition_Catalogue_2025.pdf

Canals, R. (2020). Visual Trust. Reliability, Accountability and Forgery in Religious, Scientific and Social Images. Anthrovision. Vaneasa Online Journal, (8.1). https://journals.openedition.org/anthrovision/6945 DOI: https://doi.org/10.4000/anthrovision.6945

R. (2023). La imatge que mai no acaba. Un viatge per l’antropologia visual, des del cinema etnogràfic fins a la intel·ligència artificial. Gedisa.

Chouliaraki, L. (2006). The spectatorship of suffering. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446220658

Craig, A. D. (2009). How do you feel—now? The anterior insula and human awareness. Nature Reviews Neuroscience, 10(1), 59–70. https://doi.org/10.1038/nrn2555 DOI: https://doi.org/10.1038/nrn2555

Damasio, A. R. (1994). Descartes’ error: Emotion, reason, and the human brain. Putnam.

Debord, G. (2005). La sociedad del espectáculo. Pre-textos.

De Gelder, B., Snyder, J., Greve, D., Gerard, G., & Hadjikhani, N. (2004). Fear fosters flight: A mechanism for fear contagion when perceiving emotion expressed by a whole body. DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.0407042101

Proceedings of the National Academy of Sciences, 101(47), 16701–16706. https://doi.org/10.1073/pnas.0407042101

Deleuze, G., & Guattari, F. (1972). L’anti-oedipe. Les Éditions de Minuit.

Deleuze, G. (1983). Cinéma 1. L’image-mouvement. Les Éditions de Minuit.

Didi-Huberman, G. (1997). Lo que vemos, lo que nos mira. Manantial.

Didi-Huberman, G. (2005). Confronting images. The Pennsylvania State University Press.

Didi-Huberman, G. (2013). Cuando las imágenes toman posición. A. Machado Libros S. A.

Edwards, E. (2001). Raw Stories. Photographs, anthropology and museums. Berg Publishers.

Fisher, M. (2016). Realismo capitalista. Caja Negra Editora.

Fontcuberta, J. (1997). El beso de Judas: Fotografía y verdad. Editorial Gustavo Gili.

Franklin, S. (2016). The documentary impulse. Phaidon Press Limited

Fried, M. (1980). Theatricality and Absortion: Painting and Beholder in the Age of Diderot. The University of Chicago Press.

Gibson, J. J. (1979/2015). The ecological approach to visual perception. Psychology Press Classic Editions DOI: https://doi.org/10.4324/9781315740218

Good, J., & Lowe, P. (2020). Understanding photojournalism. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003104049

Lorenzo, B. (2025). Entrevista personal amb Amanda Bernal Pérez. Comunicació interna, inèdita.

Lyotard, J. (1993). Libidinal economy. Indiana Univeristy Press. DOI: https://doi.org/10.2979/2211.0

MacDougall, D. (2005). The Corporeal Image: Film, Ethnography, and the Senses. Princeton University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400831562

Maison Européenne de la Photographie. (2025, setembre 25). Entre documentaire et fiction, réinventer les formes du photojournalisme: Conférence de Cristina De Middel [Conferència]. París, França. https://www.mep-fr.org/event/entre-documentaireet-fiction-reinventer-les-formes-du-photojournalisme-conference-de-cristina-de-middel/

Merleau-Ponty, M. (1945/2012). Phenomenology of perception (D. A. Landes, Trans.). Routledge. (Obra original publicada el 1945). DOI: https://doi.org/10.4324/9780203720714

Mitchell, W. (2005). What do pictures want?: The lives and loves of images. University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226245904.001.0001

Murphy, S. T., & Zajonc, R. B. (1993). Affect, cognition, and awareness: Affective priming with optimal and suboptimal stimulus exposures. Journal of Personality and Social Psychology, 64(5), 723–739. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.64.5.723

Newton, J. (2001). The burden of visual truth: The role of photojournalism in mediating reality. Routledge.

Niedenthal, P. M. (2007). Embodying emotion. Science, 316(5827), 1002–1005. https://doi.org/10.1126/science.1136930 DOI: https://doi.org/10.1126/science.1136930

Poole, D. (1997). Vision, race, modernity. A visual economy of the andean image world. Princeton University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9780691234649

Ramachandran, V. S., & Hirstein, W. (1999). The science of art: A neurological theory of aesthetic experience. Journal of Consciousness Studies, 6(6–7), 15–51.

Scolari, C. A. (2019, juliol 17). No hi ha nadius digitals, els adolescents adquireixen les seves habilitats digitals a través de l’aprenentatge informal. Universitat Pompeu Fabra. https://www.upf.edu/recercaupf/-/asset_publisher/RVNxhLpxnc9g/content/no-hi-ha-nadius-digitals-els-adolescents-adquireixen-les-seves-habilitats-digitals-a-traves-de-l-aprenentatge-informal/10193?utm_source=chatgpt.com

Simon, H.A. (2013). Administrative behavior (4th ed.). Simon and Schuster. (Treball original publicat el 1947).

Sontag, S. (2011). Ante el dolor de los demás. DEBOLSILLO.

Soto Calderón, A. (2020). La performatividad de las imágenes. Metales Pesados. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv18dvtv9

Soto Calderón, A. (2022). Imaginación material. Metales Pesados. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2xn168h

Soto Calderón, A. (2025, 17, 18 i 19 de juny). El dinamisme de les imatges. Seminari “Imaginació i intuïció” i “Simulacre i fantasma” dins del cicle “El dinamisme de les imatges”, La Virreina Centre de la Imatge, Barcelona.

Tarkovski, A. (1996). Esculpir en el tiempo. (Rialp).

Torres, N. (2025). Entrevista personal amb Amanda Bernal Pérez. Comunicació interna, inèdita.

Varela Francisco, J., Evan, T., & Eleanor, R. (1991). The embodied mind: Cognitive science and human experience. MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/6730.001.0001

Zeki, S. (1999). Inner vision: An exploration of art and the brain. Oxford University Press.

Publicades

2025-12-18

Com citar

Bernal Pérez, A. (2025). Sentir, imaginar, confiar: la imatge com a experiència encarnada de valoració visual. Quaderns De l’Institut Català d’Antropologia, 41(2), 192–211. https://doi.org/10.56247/qua.560

Dades de finançament

  • European Research Council
    Números de la subvenció 101002897;European Union’s Horizon 2020 Research and Innovation Program;ERC Visual Trust: Reliability, Accountability, and Forgery in Scientific, Religious, and Social Images