Introducció. La cultura juvenil i les bandes de carrer
Keywords:
cultura juvenil, bandes de carrerAbstract
En els primers intents per estudiar els joves, l’adolescència s’entenia com una etapa biològica que es caracteritzava per la transformació d’elements purament fisiològics i naturals de la pubertat en elements també mentals i culturals de l’adultesa. Segons Stanley Hall, psicòleg nord-americà de principis del segle XX, l’adolescència era un moment de transició necessari durant el qual els individus es preparaven per entrar oficialment i amb plenitud a l’edat adulta. Durant aquest procés els nens i les nenes vivien una tempesta emocional inevitable causada per les transformacions corporals que els tornarien éssers reproductius. Finalment, l’adolescència era una fase del desenvolupament humà inevitable, pel que fa a la fase només biològica, però que mancava d’importància pel que fa a la fase transitòria (Hall 1904). Aquestes idees van tenir una gran influència en les dècades següents on s’alimentava la idea de la joventut com a etapa de crisi. A principis de segle se situa la interessant aportació etnogràfica de Margaret Mead sobre l’adolescència a Samoa (1928), que introdueix les variables culturals en les idees i interpretacions sobre la joventut. L’antropòloga rebutja la visió universalista i etnocèntrica de Hall i afirma que l’adolescència com a etapa de crisi no es desenvolupa en totes les societats i que, per exemple, a Samoa es viu com un procés d’aprenentatge d’idees i tècniques serè i harmònic (Mead 1985). Encara que, com hem vist, des de principis del segle passat es comença a plantejar l’existència de la joventut com a classe d’edat, cal esperar la segona postguerra per poder parlar realment de la irrupció dels joves com a actors socials en les esferes de la vida pública i, per tant, com a subjectes susceptibles d’estudis per part de les ciències socials.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International Use and Distribution License (CC BY-NC-SA 4.0)