Photography in co-participatory research settings: theoretical and methodological reflections on a mapping and photography workshop with adults in Barcelona
DOI:
https://doi.org/10.56247/qua.563Keywords:
Visual anthropology, dialogical anthropology, participatory photography, social research methodology, collective knowledge, urban spaceyAbstract
This article presents methodological and theoretical reflections derived from the photography and research workshop Visual and Emotional Map of L’Eixample, carried out with adult residents of this Barcelona neighborhood. The experience involved individual inquiries through the creation of photographs and subjective maps, which fostered group dialogue about the territory. Through their images and narratives, participants constructed a collective and heterogeneous perspective on the local environment, which made it possible to problematize their own experiences of the transformations driven by current processes of gentrification and touristification. At the same time, the co-participatory process encouraged L’Eixample residents to articulate their active commitment and political thought regarding neighborhood issues, with the intention of showing the coordinating team that local participation in this area is comparable to that of other city neighborhoods historically associated with such forms of engagement. From the perspective of Visual Anthropology, which conceives photography as a social practice, this work examines how the image becomes a shared research tool with particular potential for participatory contexts of reflection and the construction of knowledge.
Downloads
Global Statistics ℹ️
|
55
Views
|
27
Downloads
|
|
82
Total
|
|
References
Ardèvol, E. (1994). La mirada antropológica o la antropología de la mirada: De la representación audiovisual de las culturas a la investigación etnográfica con una cámara de video (Tesis doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona).
Banks, M., & Ruby, J. (Eds.). (2011). Made to Be Seen: Perspectives on the History of Visual Anthropology. University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226036632.001.0001
Batallán, G., Dente, L., & Ritta, L. (2022). Antropología, coparticipación y democratización del conocimiento: Taller de investigación audiovisual con adolescentes que viven en la pobreza extrema. En G. Anderson, G. Batallán, & D. Suárez (Eds.), Hacia la democratización del conocimiento: El giro participativo en la investigación y en la acción pedagógica. Estudios de resistencia afirmativa en educación (pp. 15-42). Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires.
Batallán, G. (2020). Antropología y metodología de la investigación. Revista de la Academia N°30, 199-219. DOI: https://doi.org/10.25074/0196318.0.1853
Berger, J. (2005). Modos de ver. Gustavo Gili.
Bourdieu, P. (2003). Un arte medio: Ensayo sobre los usos sociales de la fotografía. Gustavo Gili.
Canals, R. (2024). La imagen que no acaba nunca: Un viaje por la antropología visual, desde el cine etnográfico hasta la inteligencia artificial. Gedisa.
Delgado, M. (2007). La ciudad mentirosa. Fraude y miseria del “modelo Barcelona”. La Catarata.
Donald, J. (1999). Imagining the modern city. University of Minnesota.
Fresquet, A. (2013). Cine y educación: la potencia del gesto creativo. Reflexiones y experiències con profesores y estudiantes de enseñanza básica y media dentro y fuera de la escuela. Editoral Ocho Libro.
Geertz, C. (1987). La interpretación de las culturas. Gedisa.
Gómez Cruz, E. (2022). Tecnologías vitales. Pensar las culturas digitales desde Latinoamérica. Puerta Abierta Editores.
Gómez Cruz, E. (2012). De la cultura Kodak a la imagen en red. Una etnografía sobre fotografia digital. Editorial UOC.
Gubrium, A., & Harper, K. (2013). Participatory visual and digital methods. Routledge.
Lefebvre, H. (2013). La producción del espacio. Capitán Swing.
Migliorin, C. (2016). Cuadernos del inventar: Cine, educación y derechos humanos. Universidade Federal Fluminense.
Migliorin, C. (2018). Pedagogía del lío: Cine, educación y política. Cuarto Propio.
Mirzoeff, N. (2015). How to see the world. Pelican Books.
Mansilla, J. A., et al. (2021). Un rollo muy hípster: Turismo, consumo y mercados de acumulación simbólica. Cuadernos Geográficos, 60(1), 54-79. DOI: https://doi.org/10.30827/cuadgeo.v60i1.13719
Ritta, L., & Zampieri, D. (2025). La fotografía: Del reflejo de la realidad a la construcción del sentido. En Especialización Docente de Nivel Superior en Enseñanza con imágenes. Dirección Provincial de Educación Superior, DGCyE, Provincia de Buenos Aires.
Rouch, J. (2003). Ciné-Ethnography (S. Feld, Ed.). University of Minnesota Press.
Rouch, J., & Morin, E. (1961). Chronique d’un été [Película]. Société Française de Production.
Russo, S. (2012) “La experiencia y la cosa. Imágenes para la acción”. Epílogo del Cuadernillo del II Encuentro de Experiencias Cartográficas, Grupo Imagen Memoria y Territorio.
Schäuble, M. (2018). Visual anthropology. In H. Callan (Ed.), The International Encyclopedia of Anthropology. John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781118924396.wbiea1969 DOI: https://doi.org/10.1002/9781118924396.wbiea1969
Soto Calderón, A. (2022). Imaginación material. Metales Pesados. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2xn168h
Soto Calderón, A., & Rancière, J. (2022) El trabajo de las imágenes. Casus Belli.
Tedlock, D. (1991). Preguntas concernientes a la antropología dialógica. En C. Reynoso (coord.), El surgimiento de la antropología posmoderna (pp. 275-288). Gedisa.
Villegas-Campillo, V. (2024). “Audiovisual Ethnography, Community Cinema, and Youth Participation: Filmed and Filming Fieldwork Experiences from Chile”. Social Sciences, 13(12), 671. https://doi.org/10.3390/socsci13120671 DOI: https://doi.org/10.3390/socsci13120671
Villegas-Campillo, V. (2018). Representaciones de la juventud en espacios urbanos a través de la fotografía (Tesis de maestría, Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Quaderns de l'Institut Català d'Antropologia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International Use and Distribution License (CC BY-NC-SA 4.0)

