Legacy and Struggle: Visual Anthropology of Memory and Heritage at the UAB Campus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56247/qua.564

Keywords:

Applied anthropology, visual anthropology, project-based learning (PBL), tangible heritage, intangible heritage

Abstract

This article presents a teaching experience grounded in Project-Based Learning (PBL), developed within the framework of the Seminar on Advanced Anthropological Theories and Research, part of the fourth year of the Bachelor’s Degree in Social and Cultural Anthropology at the Autonomous University of Barcelona (UAB). The project Legacy and Struggle, carried out during the 2022–23 and 2023–24 academic years, offered students the opportunity to explore the tangible and intangible heritage of the Bellaterra campus through fieldwork and experimentation with visual narratives. Through workshops, lectures, and creative practices, two photographic exhibitions were produced, reclaiming the campus as a dynamic space shaped by over fifty years of collective struggle and shared memory. Photography and video became key tools in fostering a participatory and critical investigation into the campus’s heritage value. The project combined theoretical content, artistic practice, and collaboration with other institutions, promoting interdisciplinary exchange. The experience highlights the potential of visual and applied anthropology to activate and make visible cultural heritage, while also fostering a transformative and context-based pedagogy. The process concludes with a collective reflection on how the university community perceives its environment and opens up new paths for research related to memory, identity, and place.

Downloads

Download data is not yet available.

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
20
Views
21
Downloads
41
Total

References

Anderson, B. (2009). Affective atmospheres. Emotion, Space and Society, 2(2), 77-81. https://doi.org/10.1016/j.emospa.2009.08.005 DOI: https://doi.org/10.1016/j.emospa.2009.08.005

Andreu-Mediero, B., & Morales, J. (2019). Aprendizaje basado en proyectos y trabajo cooperativo para una propuesta de Enseñanza-Aprendizaje de la Historia y del Patrimonio Arqueológico en la Educación Superior. A Sánchez, D. (Ed.) VI Jornadas Iberoamericanas de Innovación Educativa en el Ámbito de las TIC y las TAC. Las Palmas de Gran Canaria, 14 y 15 de noviembre de 2019. (371–376). Universidad de Las Palmas https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/58102

Arévalo, J.M. (2010). El patrimonio como representación colectiva: la intangibilidad de los bienes culturales. Gazeta de Antropología, 26(1), 1–15. http://doi.org/10.30827/Digibug.6799 DOI: https://doi.org/10.30827/Digibug.6799

Bonetto, M. J. (2016). El uso de la fotografia en la investigación social. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, 6(11). 71–83. https://relmis.com.ar/ojs/index.php/relmis/article/view/81

Col·legi d’Arquitectes de Catalunya. (2008). Giráldez-López Íñigo-Subias: A la recerca d’un llenguatge arquitectònic contemporani (1956-1997) [Catàleg d’exposició].

Cotán Fernández, A., Ruiz Bejarano, A. M., & Álvarez Díaz, K. (2022). Innovando en educación: la foto-elicitación como estrategia de aprendizaje en las instituciones de Educación Superior. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 3(2), 137–153. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v3i2.14104 DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v3i2.14104

Degen, M. M. (2008). Sensing cities: regenerating public life in Barcelona and Manchester. Routledge.

Ferran Masip, G. (2020). El treball per projectes en els ensenyaments superiors en disseny de producte. [Tesi doctoral]. Universitat Ramon Llull.

García-Vera, A.B. (2013). Indagación narrativa visual en la práctica educativa. Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, (29), 69–79. https://www.scribd.com/document/912367111/Dialnet-IndagacionNarrativaVisualEnLaPracticaEducativa-4456835

González Granados, P. (2014). Apuntes sobre la fotografía como metodología participativa en la etnografía con niños y adolescentes. Arxiu d’Etnografia de Catalunya, 14, 33-51. https://www.raco.cat/index.php/AEC/article/view/290199 DOI: https://doi.org/10.17345/aec14.33-51

Graupera, I. (2018). Propostes de dinamització sociocultural i patrimonialització de La Ricarda. Perifèria, 23(2), 153–158. https://doi.org/10.5565/rev/periferia.672 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/periferia.672

Graupera, I. (2023). El Seminari que vam dedicar a “Repensar Coderch”. Perifèria. Revista d’investigació I Formació En Antropologia, 27(2). https://doi.org/10.5565/rev/periferia.904 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/periferia.904

Lafuente Martínez, M. (2019). Millora l’aprenentatge de l’alumnat mitjançant el treball per projectes? Què funciona en educació? Fundació Jaume Bofill: Ivàlua. Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques, 16, 1–29.

McCormack, D. P. (2013). Refrains for moving bodies: experience and experiment in affective spaces. Duke University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9780822377559

Pink, S. (2014). Digital-visual-sensory design anthropology: Ethnography, imagination and intervention. Arts and Humanities in Higher Education, 13(4), 412–427. https://doi.org/10.1177/1474022214542353 DOI: https://doi.org/10.1177/1474022214542353

Prats, Ll. (2014). El caràcter magmàtic del patrimoni etnològic. Revista d’Etnologia de Catalunya, (39), 152–159. https://raco.cat/index.php/RevistaEtnologia/article/view/279989.

Riquer, B. D., & Molinero, C. (Ed.) (2018). L’Audàcia del coneixement: 50 anys UAB. (1 ed.) Servei de publicacions de la UAB. https://ddd.uab.cat/record/195761

Roigé, X. (2014). Més enllà de la UNESCO. Gestionar i museïtzar el patrimoni immaterial. Revista d’Etnologia de Catalunya, (39), 23–40. https://raco.cat/index.php/RevistaEtnologia/article/view/279976

Sequeira, M. (2014). De Interbau en Berlín a Montbau en Barcelona. Una contribución para el estudio de la influencia de las exposiciones internacionales en la arquitectura moderna española. A J. M. Pozo, H. García-Diego Villarías, & B. Caballero Zubía (Coords.), Las exposiciones de arquitectura y la arquitectura de las exposiciones: La arquitectura española y las exposiciones internacionales (1929-1975) (pp. 619–628). T6 Ediciones. https://www.unav.edu/documents/29070/376778/actas09.pdf

Tena, P. (2010). Universalidad y adecuación en la obra de LIGS. Pedro López Iñigo, Guillermo Giráldez Dávila y Xavier Subias Fages 1956-1966. Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). http://www.tdx.cat/TDX-1108110-095132

Valero, M. (2024). Minisermons per sobreviure en terra hostil. Revista de Tecnologia, (12), 22–28. http://doi.org/10.2436/20.2004.01.50

Downloads

Published

2025-12-18

How to Cite

Graupera Gargallo, I. (2025). Legacy and Struggle: Visual Anthropology of Memory and Heritage at the UAB Campus . Quaderns De l’Institut Català d’Antropologia, 41(2), 281–304. https://doi.org/10.56247/qua.564